طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در یک سالی که گذشت

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در یک سالی که گذشت

به گزارش ایسنا،سمانه ملاوردیخانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از شهریور ۹۹ آغاز به کار کرد در ابتدا ظرفیت ثبت‌نامی در استان قزوین ۱۵۰۰ نفر بود که با توجه به اطلاع‌رسانی و حضور در مناطق، روستاها و بازدید از کارآفرینان و پیشرانان از ۱۸۹۹ نفر ثبت‌نام به عمل آمد که از این تعداد ۸۹۳ نفر در شهرستان قزوین، ۲۳۸ نفر، البرز ۲۴۹ نفر، آبیک ۱۳۳ نفر، بوئین‌زهرا ۸۵ نفر و آوج ۲۵ نفر هستند.

وی ادامه داد: ۸۱ درصد ثبت‌نام شدگان را خانم‌ها و ۱۹ درصد را آقایان تشکیل می‌دهند؛ با تمامی ثبت‌نام شدگان تماس گرفتیم و طرح تشریح شده است چون ۲۲۶ نفر تنها به دنبال تسهیلات بودند از شرکت در ادامه طرح انصراف دادند.

معاون آموزشی و کارآفرینی جهاددانشگاهی قزوین خاطرنشان کرد: افراد در رسته‌های خیاطی، فرش و دست‌بافته‌ها، چرم‌دوزی، شیرینی سنتی، تولید کشمش و شیره انگور، گیاهان دارویی، زنبورداری، ویراستاری متون، مترجمی، برنامه‌نویسی و انیماتوری ثبت‌نام کردند که بیشترین ثبت‌نامی‌ها در رشته خیاطی با ۵۰۲ نفر و فرش ۲۰۲ نفر بوده است.

وی اضافه کرد: آموزش‌های عمومی تا پایان شهریور به اتمام می‌رسد، این آموزش‌ها به رسته خاصی مربوط نیست و به توسعه کسب و کار کمک می‌کند و شامل امور مربوط به بیمه و مالیات بوده و به طور مرتب هر هفته ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار می شود.

ملاوردیخانی تصریح کرد: آموزش‌های تخصصی برای ۱۲۰۰ نفر در چهار حوزه فرش، شیرینی سنتی، کفش دست‌دوز و چرم در حال برگزاری است و این دوره‌ها نیز تا پایان شهریور برگزار خواهد شد.

وی در خصوص آموزش‌های تخصصی اشاره کرد: در همین راستا فیلم آموزشی تدوین شده است و علاقه‌مندان به صورت آفلاین در این دوره‌های آموزشی شرکت می‌کنند. آموزش‌های عمومی در ۲۰ دوره انجام شده است و تا به امروز ۱۴ دوره به اتمام رسیده و بقیه دوره‌ها نیز تا پایان شهریور به اتمام خواهد رسید.

معاون آموزشی و کارآفرینی جهاددانشگاهی قزوین بیان کرد: استان قزوین در حوزه خبر و رسانه جایگاه سوم کشور را به خود اختصاص داده است؛ همچنین در ۶ حوزه سوالات تخصصی مطرح و استعدادیابی انجام شده است و در مقوله استعدادسنجی نیز نخستین استانی هستیم که این امر را به اتمام رساندیم.

وی اظهار کرد: در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اتصال به بازار ۲۴۷ نفر انجام شده است، اتصال نهایی در حوزه فرش و خیاطی ۱۵۶ نفر بوده است که در این حوزه نیروهای توانمند را به پیشرانان معرفی کردیم.

ملاوردیخانی گفت: توقع داشتیم در استان قزوین طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به‌صورت جدی از سوی نهادها و ارگان‌های مختلف از جمله صداوسیما مورد حمایت قرار گیرد که متأسفانه این امر مطلوب نبود؛ برای معرفی این طرح در استان در تلاش هستیم در شهریور نمایشگاه مجازی برپا کنیم.

وی تشریح کرد: در حوزه تسهیلات پیگیری‌هایی انجام شده است و یکی از شروط دریافت این تسهیلات وجود مجوز مشاغل خانگی است برای همین نحوه دریافت مجوز را برای متقاضیان از یک ماه گذشته شرح دادیم تا بتوانند مجوز خود را دریافت کنند، هدف این طرح، توسعه مشاغل خانگی است و قرار نیست به تمامی افرادی که ثبت‌نام کردند تسهیلات پرداخت کند.

معاون آموزشی و کارآفرینی جهاددانشگاهی قزوین مطرح کرد: البته معرفی به بانک تا پایان شهریور به اتمام خواهد رسید و میزان تسهیلات را نیز اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی معین می‌کند.

وی به بیان اینکه مشاغل خانگی جزو مشاغل خرد محسوب می‌شوند، ادامه داد: در حقیقت اینگونه مشاغل آخرین سنگر اقتصاد هستند و اگر حمایت نشوند و بازار فروش نداشته باشند از بین خواهند رفت در مقابل اگر بازار خوبی داشته باشند رشد کرده و به کسب و کارهای بزرگ تبدیل خواهند شد.

ملاوردیخانی اشاره کرد: البته کسانی که مجوز مشاغل خانگی دارند می‌توانند تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر قرار گیرند البته میزان پرداختی حق بیمه این صندوق یک دوازدهم مشاغل آزاد است.

معاون آموزشی و کارآفرینی جهاددانشگاهی قزوین در پایان یادآور شد: کارفرمای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و جهاد دانشگاهی مجری این طرح است؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات تکمیلی به سایت www.inhb.ir مراجعه کنند