آموزش طلا و جواهرسازی

آموزش طلا و جواهرسازی

صنعت طلا و جواهر سازی از جمله صنایع مورد توجه می باشد که با سودآوری فراوان در میان صنایع معروف است ؛ و همچنین خلاقیت و نوآوری امری ضروری برای ثبات و بقایای این صنعت می باشد و طراحی عنصری برای تحرک و پویایی این هنر زیبا محسوب می گردد؛ لذا اکثر برندهای مشهور دنیا در صدد بر آمده اند تا قابلیت و ظرفیت های سازمان خود را از روش طرح هایی که دارای خلاقیت و نوآوری می باشد مطرح گردانند. با توجه به اینکه در این هنر صنعت ایده و نوآوری حرف اول را می زند و این نوآوری باعث افزایش در آمد می شود و می توان این صنعت را جزء صنایعی که می تواند اشتغال زایی بسیاری داشته باشد نام برد.

مراحل انجام کار:

طلا یکی ازمهم ترین فلزات جواهر سازی است امروزه فلزات گرانبها  مانند طلا و نقره پلاتین وپالادیوم با روش گریز از مرکز ریخته گری می شود. از ویژگی طلای خالص رنگ زرد آن و چکش خوار بودن آن می باشد فلز طلا را می توان کوبید و به شکل ورقه های نازک ایجاد کرد .اکسیژن و سولفور یا اسید ها بر طلا اثر نمی گذارد. 

درواقع طلای خالص که جنس آن نرم است را برای پیدا کردن کیفیت بهتر و نیز جلو گیری از فرسایش و تاثیرات رنگی با فلزات دیگر آلیاﮋ می شود و در بین رنگ ها طلای زرد رنگ عمومیت بیشتری دارد. طلای سفید را در مواقعی برای برخی از زیورلات و در مواقعی که سنگ الماس به کار می برند به علت پیوستگی و هم رنگ بودن انتخاب می کنند همچنین در هنر زیبای طلا سازی برای تمیز کردن طلا هایی که قالب گیری شده اند از محلولی به نام اسید قولدوری واب استفاده میکنند که باید این محلول دارای 10 قسمت آب و2 قسمت اسید باشد.در واقع تعدادی از جواهر سازان مقداری سدیم بیکورت به محلول فوق اضافه میکنند که این محلول باید در ظرف سرامیک نگه داری شود.

پایه های قطعات ریخته گی طلا و نقره را با استفاده از “قیچی میزی یا ماشین های برقی” قطع می کند و قطعات ریختگی و محل پایه ها را با استفاده از سنگ سمباده صاف و صیقلی می کنند .از این روش برای جلا دادن و همچنین براق نمودن زیورالات استفاده می کنند .
در سالهای اخیر ریخته گری طلا و جواهرات با استفاده از روش ریخته گری گریز از مر کز انجام می گیرد که بعد از عملیات مربوط به قالب گیری عملیات تکمیلی و نهایی طلا و جواهرات همانند سوهان و صیقل و پرداخت کاری و قراردادن سنگهای قیمتی بر روی آنها صورت می گیرد و در نهایت درعملیات قالب گیری و تمیز کاری خرده های باقی مانده از طلا را با 50% طلای نو مخلوط می کنند و ریخته گری مجدّد صورت می گیرد.

به امید آن که مقاله آموزشی طلا و جواهرسازی برای شما در جهت ورود به بازار کار هنر و صنایع دستی  مفید واقع گردد.