روش موثر برای جذب فالوور در اینستاگرام
- اهمیت به جلوههای بصری و ظاهر صفحه
مخاطب با اولین برخورد با هر پیج اینستاگرامی قبل از هر چیز، درگیر ظاهر پیج میشود. ظاهر پیج شامل تم پستها، هایلایتهای استوری و همینطور بیو است.
تم پستها
انتخاب عکسها و
رنگهای مناسب در تصاویر بهکار برده شده و همینطور
چیدمان آنها در پیج میتواند تمی جذاب ایجاد کند.
حتی
باعث میشود مخاطب را بیشتر به دنبال خود ببرد تا جایی که وقت بیشتری را صرف دیدن
تصاویر کند بدون اینکه متوجه گذشت زمان باشد.
هایلایتهای استوری
از آنجایی که هایلایتهای استوری دارای عناوینی هستند که ممکن است سریعتر مخاطب را جذب کنند و اطلاعات سریعتری را منتقل کنند؛ باید موارد زیر را برای آنها حتما در نظر گرفت:
- استوریها و محتواهایشان جذاب و مفید باشند
- نحوهی چیدمان آنها مهم است
- انتخاب کاور مناسب و باسلیقه برای آنها جلوه بیشتری ایجاد میکند
بیو پیج
در قسمت
بیو قرار است با چند عبارت کوتاه صفحهی اینستاگرامی را که مخاطب به آن رجوع
کرده معرفی کنیم و با دادن اطلاعات کلی، وی را با اهداف پیج آگاه کنیم.
پس بهتر
است مطالب این قسمت در عین حال که بسیار کوتاه و مختصر است؛ کامل، جامع، مفید و از همه مهمتر واقعی
باشند. بیو باید شامل موارد کوتاهی مانند گزینههای زیر باشد:
- نام پیج
- توضیح کامل و کوتاهی در مورد حوزهی فعالیت و کاری پیج
- اطلاعات در مورد آدرس محل کار که برای پیج های بیزینسی ممکن است
- راههای ارتباطی مثل شماره تماس، آیدی تلگرام، آدرس سایت و…
آدرس محل کار برای ایجاد حس اعتماد بیشتر بین مخاطبین، بسیار موثر خواهد بود. از طرفی فراموش نکنید، انتخاب نامی که مناسب کارایی پیج باشد و در ذهن نیز ماندگار باشد، کمک بزرگی به جذابیت پیج خواهد کرد.
عکسهای حرفهای
استفاده از عکسهای با کیفیت و داشتن بکگراند مناسب، ظاهر خوبی به پیج میدهد. این یعنی بیننده را خسته نمیکند و او را به دنبال کردن ترغیب میکند. هر چه عکسها حرفهایتر گرفته شوند و کمتر ویرایش شده باشند، اعتماد بیننده را بیشتر جلب میکنند.
- در حوزهی فعالیت خود پیشرو باشیم
برای اینکه در رقابت با دیگر پیجهایی که زمینهی فعالیتشان با ما یکسان است، بتوانیم حرف اول را بزنیم، ابتدا باید در نظر داشته باشیم که بر موضوع اصلی پیج تمرکز کنیم، و از گذاشتن پستهای غیر مرتبط دوری کنیم.
- برای شروع کار با تعداد فالوور فیک بالا شروع کنیم یا نه!
یکی از رایجترین سوالاتی که در حوزه جذب مخاطب مطرح میشود، به جذب فالوورهای فیک مربوط است. اینکه آیا این روش درست است یا خیر؟
برای ایجاد اعتماد بیشتر در بین مخاطبان، در همان ابتدای کار بهتر است قبل از اینکه به فکر این باشیم که با تعداد مخاطب زیاد شروع کرده و خود را مجبور به خرید فالوور فیک کنیم، به فکر تولید محتوای قوی باشیم.
زیرا همانطور که داشتن فالوور کم
حس خوبی به شما نخواهد داد؛ داشتن پستهای نامناسب نیز مضر و ناپسند برای فالورها
خواهند بود.
پس
خوب است که حتی اگر فالوور فیک اضافه شد، پستهایی آماده داشته باشیم که با افزایش
فالوورها از آنها استفاده کنیم و فالوورهای واقعی اعتمادشان را از
دست ندهند.
از
این طریق جذب پستها شده و به غیرواقعی بودن عدد فالوورها شک نکنند. اما در هر صورت
فالوور فیک ایده اصولی برای بالا بردن آمار پیج محسوب نمیشود.
- با مخاطبین تعامل داشته باشیم
بعد از ایجاد پیج و انجام تدابیری که حس اعتماد مخاطب جلب شد، نوبت ایجاد حس صمیمیت در مخاطب است. برای ایجاد چنین حسی راهکارهای بسیاری وجود دارد. سادهترین آنها میتواند تعامل با آنها باشد؛ برای این کار میتوان با نوشتن کپشنی جذاب و در آخرش با طرح یک پرسش مخاطبین را ترغیب به پاسخ کرد.
در اینجا لازم است حتما کامنتها
مطالعه و به آنها بازخورد مناسب و مودبانه داده شود. حتی مهم است که در
دایرکت نیز با مخاطبین در تعامل بود.
چرا
که در دسترس بودن از نظر مخاطبین نشانهی فیک نبودن شماست. با
ایجاد حس صمیمیت به مخاطب حس ارزشمندی دست میدهد و تاثیرات مثبت آن اعتماد بیشتری
را به همراه خواهد داشت.
- پیج عمومی ایجاد کنیم
در صورتی که پیج خصوصی باشد، طبیعتا فالوور کمتری جذب خواهد کرد. اگر افراد از طریق جستجو در اینستا و یا تبلیغات به صفحهی شما دسترسی پیدا کنند و آنرا عمومی نبینند، به احتمال کمتری جزء فالوورهای شما خواهند شد. در این صورت گویی درب فروشگاه شیک خود را بستهاید، پس مخاطب سراغ فروشگاه در دسترس تری خواهد رفت.
- هشتگ گذاری مناسب
یکی از راههایی که باعث میشود یک پیج در جستجوها و اکسپلورهای اینستاگرام اصطلاحا بالا بیاد، استفادهی درست از هشتگ گذاری در انتهای پست است. استفاده از هشتگ در اینستاگرام را علاوه بر اینکه در تعداد آنها باید دقت کرد، باید در به کار بردن مناسب آنها نیز دقت به خرج داد.
از آنجایی که رقابت بر سر پستهای پرکاربرد خیلی شدید است، بهتر است در اینگونه پستها، هشتگهای تکراری و بیش از حد استفاده شده را کنار بگذاریم. چون در غیر این صورت پست مورد نظر ما در رقابت با پستهایی که شبیه هستند و قوی و پر بازدید هم هستند، بازنده خواهد شد.
به عنوان مثال اگر از #گیتار استفاده کنیم به حتم میتوان گفت پست ما در بین پستهای شبیه گم خواهد شد. ولی اگر با کمی خلاقیت کمترین تغییری ایجاد کنیم و از مثلا #گیتار-آواز و یا #گیتار-آواز-پاپ و… استفاده کنیم خیلی موثرتر خواهد شد.
برای انتخاب هشتگ مناسب میتوان در قسمت جستجوی اینستاگرام آن را جستجو کرد و هشتگی را که پست کمتری در مورد آن یافت میشود انتخاب کرد.
- کسب اعتماد در بین مخاطبین
برای اینکه افراد به ما اعتماد کنند و پیج ما را دنبال کنند اول باید اعتماد آنها را به خود جلب کنیم. چند راهکار برای جلب اعتماد مخاطب وجود دارد. همانطور که در بالا گفته شد در دسترس بودن، از طریق دادن پاسخ به کامنتهای مخاطبین و تعامل با آنها در دایرکت یکی از این راهکارها ست.
راه دیگر میتواند گذاشتن پستهایی نظیر اعلام نظر مثبت مخاطبین و یا موفقیتهای دیگر باشد. همچنین داشتن هایلایتهای استوری نظیر اعلام رضایت مخاطبین یا مشتریان و یا اعتماد افراد مشهور به پیج ما و… گزینههای بسیار موثری هستند.
- سعی در پیوستن پیج به اکسپلور اینستاگرام
دیده شدن در اکسپلور و سرچ اینستا تاثیر زیادی در جذب فالوور بیشتر دارد. حالا سوالی که مطرح میشود اینست که چه اقداماتی باید انجام دهیم که پست ما در سرچ اینستاگرام دیده شود؟
برای این کار طبق الگوریتمهای تقریبا ناشناختهی اینستاگرام بهتر است پستهایی که میگذاریم دارای لایک هرچه بیشتر باشند و از آن مهمتر بهترست مخاطبین بیشتری زیر پست ما کامنت بگذارند.
برای ترغیب مخاطبین به گذاشتن کامنت بیشتر، میتوان در انتهای کپشن سوالی مطرح کرد و یا نظر مخاطبین را خواست و یا مسابقهای طراحی کرد.
از آنجایی که پستهایی که در
اولین فرصت تعداد کامنتهای بیشتری داشته باشند، از نظر اینستاگرام پستهای بهتری
هستند و راحتتر به اکسپلور راه پیدا می کنند، بنابراین ایجاد انگیزه در مخاطب
برای گذاشتن کامنت و یا شرکت در مسابقه اهمیت زیادی دارد.
برای
این کار میتوان جوایزی به قید قرعه برای لایک، کامنت، تگ کردن دوستان و… را به کار
برد.
- داشتن تبادل پیج
برای بیشتر دیده شدن و در نهایت جذب فالوور بیشتر بهتر است هر از گاهی پیجهایی را که دارای مخاطبینی شبیه مخاطبین مورد نظر ما دارند پیدا کرده و در زمانهای خاصی پست یا استوری از پیج یکدیگر را به انتشار بگذارید. برای این کار باید به محتوای پیج و تعداد فالوورها دقت شود که تا حد امکان شبیه باشند.
اگر محتوای پیجها نزدیک به هم
باشند، طبیعتا مخاطبین تقریبا یکسانی دارند. در نتیجه به مخاطبین مورد نظر ما شبیهتر
هستند و ما به هدفمان نزدیکتر میشویم.
مثلا
اگر پیج ما یک پیج فروش لوازم التحریر است تبادل با پیجهای هنری، یا پیجهای
آموزش درسی و… مناسب است نه با پیج مثلا فروش قطعات خودرو؛ زیرا تبادل با پیج غیر
مرتبط با ما تاثیر چندانی نخواهد داشت.
- توافق با اینفلوئنسرها و استفاده از آنها برای تبلیغ پیج
همانطور که میدانید اینفلوئنسرها افرادی هستند که در طی زمان برای خود مخاطبین مورد توجهی جذب کردهاند؛ بنابراین در بین طرفداران و دنبال کنندههایشان محبوبیت و تاثیرگذاری خاصی دارند.
در نتیجه استفاده از تبلیغ پیجمان، توسط آنها کمک بزرگی در افزایش فالوور خواهد داشت. البته برای این کار باید مقداری هزینه پرداخت کرد. این هزینه میتواند از تقدیم کردن هدیهای از محصولات یا خدماتمان باشد تا پرداخت نقدی و یا حتی میتواند تبادل پیج باشد.
در هر صورت توافقی است که صورت میگیرد و احتمال بالا بردن مخاطبین ما را به همراه خواهد داشت. آنچه که خیلی مهم است اینست که اینفلوئنسر و پیجش، متناسب با پیج خودمان باشد. چرا که هدف مخاطبین خاصی هستند که به در پی آنها هستیم.
مثلا اگر قرار است از محصولات پیجمان که به عنوان مثال پیج فروش ظروف آشپزیست هدیهای به اینفلوئنسری دهیم، آن اینفلوئنسر یک پیج آشپزی داشته باشد نه پیج نگهداری از گیاهان.
- استفاده از کپشن مناسب با محتوای خوب
برای تاثیرگذاری بیشتر پستها، بهتر است برای آنها کپشنی با محتوای عالی بنویسیم تا تاثیر بهتری داشته باشد.
پستهای اینستاگرام برای داشتن محبوبیت و فالوور بیشتر نیاز به ارائهی مطالب جذاب نیز دارند. البته برای نوشتن این مطالب باید دقت کنیم متناسب با هدف پست و در کل هدف پیج باشند. همینطور به نکاتی توجه کنیم که پستها محبوبیت خود را از دست ندهند.
- به تعداد مناسب و در بهترین زمان پست بگذاریم
تعداد پستهایی که در روز گذاشته میشوند در ماندگاری فالوورها تاثیر به سزایی دارند. اگر به تعداد بسیار کمی پست گذاشته شود طوری که گویی پیج کاملا و یا تقریبا غیر فعال است و یا حتی برعکس زیاد بودن پستها و یا تکراری بودنشان باعث خستگی شود، هر دو مورد باعث ترک مخاطبین خواهد شد.
از آن گذشته با داشتن اطلاع از اینکه بیشترین بازدید در چه ساعاتی از شبانه روز است و انتشار پستها در آن زمان باعث میشود در ساعتهای اولیه انتشار پست، مخاطبین کامنت گذاشته و همانطور که در بالا گفتیم این مسئله امتیازی است که باعث میشود پیجمان در اکسپلور اینستا هم دیده شود.
- پستها را در قالبهای مختلف تولید کنیم
برای گذاشتن پست بهتر است از انواع قالبهای تولید محتوا استفاده کنیم، زیرا در این صورت طیف گستردهتری از فالوورها را پاسخگو خواهیم بود. عکسها، فیلمهای کوتاه، کپشن، تصاویر گرافیکی و استوریها هر یک مخاطب خود را دارند.
چه بسا یک فیلم کوتاه پیامی را خیلی سریعتر از چندین سطر کپشن یا چند تصویر گرافیکی منتقل کند و تعداد بازدیدها، کامنتها و لایکهای بیشتری را داشته باشد. در نتیجه شانس دیده شدنش در اکسپلور اینستا و جذب فالوور بالا میرود.
- از اینسایات یا آمار اینستاگرام غافل نباشیم
در صورتی که یک پیج بیزینسی داشته باشیم، اینستاگرام آماری از عملکرد پیج به ما میدهد. مثلا اینکه چه تعداد از بازدیدهای یک پست توسط افرادی که فالوور ما نیستند صورت گرفته، یا چه تعداد از این افراد قبلا فالوور ما بودند.
همچنین میتوان بررسی کرد پستها چه تعدادی بازدید داشتند ولی در نهایت پیج ما را فالو نکردهاند که در این صورت اگر تعداد بالایی بودند باید در روند ایجاد پستها تغییراتی ایجاد کرد.
حتی میتوان دریافت چه ساعاتی از شبانه روز پستها بازدید بیشتری دارند، که بر این اساس گذاشتن پست جدید را به آن ساعات موکول کنیم. در نهایت با داشتن آمار اینکه کدام پستها بیشتر مورد پسند بودهاند، تم پستها را به سمت سلیقه مخاطبان میتوان سوق داد.