سه راهکار کاربردی برای ادامه پیشرفت شغلی با وجود افزایش سن

سه راهکار کاربردی برای ادامه پیشرفت شغلی با وجود افزایش سن

اگر دهه سوم زندگی را پشت سر گذاشته و در آستانه ورود به ۴۰ سالگی یا حتی دهه پنجم زندگی‌تان هستید، این مطلب به شما کمک می‌کند تا روند رو به رشد در زندگی شغلی‌تان متوقف نشود و بتوانید به پویایی خود ادامه دهید.

از قدیم گفته‌اند سن تنها یک عدد است ولی همین عدد شناسنامه‌ای گاهی می‌تواند تبدیل به مانعی برای انجام دادن برخی کارها یا متوقف کردن برخی فعالیت‌ها شود.

آیا ورود به دهه چهارم، پنجم یا حتی ششم زندگی به این معنی است که فرصت‌ها از دست رفته‌اند و نمی‌توان کاری کرد؟ برخی افراد حتی با دیدن رقم دهگان سن خود حالشان بد می‌شود و همین حال بد کل سیستم زندگی شخصی و شغلی آنها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. حال آنکه عده‌ای دیگر ورود به دهه‌های بعدی زندگی را فرصتی طلایی برای جهش‌های جدید همراه با پختگی و تجربه بالاتر می‌بینند.

اگر می‌خواهید بالا رفتن سن شما را از پای درنیارود و برچسب بازنشستگی و پیر شدن را با خود یدک نکشید، سه راهکار کاربردی و ساده را در پیش بگیرید که می‌تواند جان تازه‌ای به زندگی شغلی شما بدهد.

  • از گروه‌های سنی جوان‌تر در محل کار بیاموزید

گاهی اوقات در محیط کار چنین وضعیتی پیش می‌آید که سن شما بالاتر از ۴۰ سال است یا در آستانه ورود به ۴۰ سالگی هستید و همزمان در تیم کاری نیروهای جوان‌تری هم حضور دارند. به صورت طبیعی، معمولا سابقه و تجربه شما باعث می‌شود بتوانید تیم جوان را مدیریت و راهبرد کنید. اما، در این مدیریت چالش بزرگی وجود دارد.

شما نیز می‌توانید از نیروهای جوان چیزهای زیادی بیاموزید. با افراد جوان‌تر در تیم کاری تعامل داشته باشید و با نگاه متفاوت آنها به زندگی و کار آشنا شوید. به شکل فردی که در حال یادگیری و آموزش است، جهان را از چشمان افراد جوان‌تر تیم نگاه کنید. همکاران جوان‌ به شما کمک می‌کنند تا با فناوری‌های جدید، روش‌های تازه و زندگی امروزی ارتباط مانوس‌تری داشته باشید.

  • از ناحیه امن و راحت خود خارج شوید

اگر در تمام سال‌های کاری خود در یک حوزه مشخص فعالیت کرده‌اید و کار مشابهی را بدون هیچ تغییری انجام داده‌اید،‌ زمان آن رسیده که از منطقه امن خود خارج شوید. به تغییر کردن فکر کنید. این تغییر می‌تواند بزرگ یا کوچک باشد. اگر تا قبل از این روش‌های سنتی را در کار پیش می‌گرفتید، زمان آن رسیده به روش‌‌های مدرن و امروزی‌تر فکر کنید.

نفس عمیقی بکشید و از منطقه امن و راحت خود خارج شوید. فضاهای قدیمی را رها کرده و در فضاهای جدید و مدرنیزه‌تر در کار خود گام بردارید. ممکن است خیلی کارها برای شما جدید باشد. نترسید و با قدرت به پیش بروید. فرصت‌های نو را از دست ندهید.

  • مطالعه کنید و به روز باشید

مطالعه کردن از اهمیت بالایی برخوردار است. کنجکاو باشید و به دنبال اطلاعات جدید و فرصت‌های تازه. برای یادگیری و مطالعه کردن زمان بگذارید. می‌‌توانید کتاب صوتی گوش کنید یا انواع پادکست‌های آموزشی را در برنامه خود بگنجانید. در کلاس‌های آنلاین شرکت کنید و همیشه به روز باشید. البته باید دقت کنید در دام اطلاعات بیش از حد نیفتید. سعی کنید مطالعه مرتبط و هدفمند با کار خود را در برنامه قرار دهید.

اگر این سه راهکار را در پیش بگیرید، رقم دهگان سن شما هیچ اهمیتی نخواهد داشت و همیشه به‌روز و توانمند خواهید بود.