تکنولوژی های دوربین های مداربسته

تکنولوژی های دوربین های مداربسته

  • ویژگی Starlight

دوربین های Starlight در محیط های با نور بسیار کم (مانند نور شب، لوکس 0.002 و F1.2)  تصویری رنگی و با کیفیت بالا به شما ارائه می دهند.

معرفی تکنولوژی Full Spectrum Light

با استفاده از دوربین مداربسته سری Full Spectrum Light  می توانید در تمامی ساعات شبانه روز تصویر رنگی داشته باشید. در این سری از دوربین مدار بسته علاوه بر LED مادون قرمز از LED نور مرئی به همراه یک سنسور PIR استفاده شده است. اصلی ترین تفاوت دوربین مداربسته دید در شب با دوربین مدار بسته full spectrum داشتن تصویر رنگی در تمامی ساعات شبانه روز می باشد.

عملکرد دوربین مدار بسته Full Spectrum light

برای تشخیص و جلوگیری از ورود غیرمجازافراد به بخش های مهم تکنولوژی های هوشمند متفاوتی از جمله تشخیص ورود افراد به ناحیه غیرمجاز، تشخیص عبور از خط و تشخیص حرکت را ارائه کرده است. سنسور PIR روش جدیدی برای پوشش این هدف می باشد. اساس کار این تکنولوژی برای تشخیص ورود غیرمجاز افراد بر حسب تغییرات الگوهای گرمایی اشعه های مادون قرمز در ناحیه تعیین شده می باشد.

هنگام قرارگیری شخص در محدوده ی کاری سنسور PIR، این سنسور فعال شده و با قطع نور IR و تابیدن نور مرئی می تواند تصویری رنگی از سوژه و محیط ارائه دهد.

  • ABF

در تکنولوژی ( ABF (Auto Back Focus با تنظیم اتوماتیک موقعیت سنسور دوربین، می توان همیشه تصویری با بهترین فوکوس ممکن را داشت.

  • ویژگی 12V DC OUTPUT

دوربین مداربسته زمانی که از طریق POE برق خود را تامین میکنند، میتوانند یک خروجی برق 12V DC را برای دستگاه آلارم یا میکروفون فراهم کنند. به این ترتیب کاربر نیازی به تامین منبع تغذیه جدا برای آلارم و یا میکروفون نخواهد داشت.

  • ویژگی تکنولوژی Defog یا مه زدایی

مه زدایی دوربین مدار بسته یا defog باعث میشود در شرایط محیطی دارای مه و یا آلودگی شدید هوا بتوان تصویری با کیفیت و وضوح بالا ثبت و ضبط نمود. در حال حاضر این قابلیت بصورت دیجیتال و اپتیکال ارائه می شود. لازم به توضیح می باشد در حالت مه زدایی اپتیکال نیاز به دوربین مداربسته ای می باشد که لنزی با قابلیت مه زدایی اپتیکال داشته باشد.

  • ویژگی تکنولوژی People Counting یا شمارش افراد

یکی از مزایای ویژگی people counting دوربین تحت شبکه این است که کاربر دیگر نیازی به پرداخت هزینه های گزاف برای خرید لایسنس نمی باشد. دستیابی به آمار دقیقی از میزان تردد مشتریان و همچنین کارکنان مراکز اداری، تجاری و … در ساعات مختلفی از شبانه روز می تواند به نحوه مدیریت و ارائه خدمات متناسب با نیاز مشتریان و کنترل فعالیت های پرسنل کمک شایانی کند.

همچنین وقوع حوادث طبیعی یا غیر مترقبه مانند زلزله، آتش سوزی، جرم و جنایت و … نیز بر لزوم نصب سیستم های دارای قابلیت پردازش تصویر به منظور نظارت بر رفت و آمد در مراکز تجاری بزرگ می افزاید.

شمارش افراد یک ویژگی هوشمند می باشد که معمولا بالای درب های ورودی و خروجی سازمان ها، نمایشگاه ها، فروشگاه ها و… نصب می گردد تا به صورت زنده آمار ورود و خروج افراد را نمایش و ذخیره گرداند.
قابلیت گزارش گیری های متنوع از این اطلاعات، کمک بسیار مفیدی به مدیران سازمان ها جهت تصمیم گیری های بهتر می نماید.

  • ویژگی های هوشمند یا Smart Embedded Analytic

 تشخیص هوشمند عبور از خط: کاربر می تواند یک فنس مجازی در تنظیمات دستگاه تعریف کند که بلافاصله پس از عبور فرد از آن خط علاوه برضبط تصویر، آلارم به صورت ایمیل یا نوتیفیکیشن بر روی گوشی کاربر ارسال می شود.

تشخیص هوشمند ورود غیرمجاز به محدوده تعیین شده: با این ویژگی کاربر می تواند یک محدوده مهم و حساس مثل انبار یا بخش بایگانی که اهمیت بالایی دارند در قسمت setting دستگاه مشخص کند. در صورت ورود  فرد به منطقه غیرمجاز آلارم ارسال می شود.

تشخیص هوشمند چهره انسان: تشخیص چهره همان طور که از نام آن پیداست چهره هایی را که در زاویه دید دوربین قرار می گیرند تشخیص داده و از آن ها عکس می گیرد. در حالتی که از ماژول شناسایی چهره نیز در کنار آن استفاده شود می توان به عنوان مثال عکس های کارمندان شرکت را در سیستم تعریف نمود و پس از آن دوربین بلافاصله از تشخیص چهره  هایی که در زاویه دید دوربین قرار می گیرند آنها را با عکس های تعریف شده در سیستم مطابقت داده و فرد را شناسایی می کند. تشخیص و شناسایی چهره ویژگی بسیار مهم و کاربردی هستند که می تواند به عنوان دستگاه حضور و غیاب در شرکت ها به کار برده شوند. 

تشخیص جابجایی اشیاء: در صورتیکه جسمی در تصویر جابجا شود بلافاصله آن را تشخیص داده و به کاربر هشدار ارسال کند. 

تشخیص مفقود شدن اشیاء: این ویژگی در بخش های مختلفی می تواند کارایی داشته باشد، به طور مثال درصورتیکه فردی وارد اتاقی شده و شی را از اتاق خارج می کند. در این حالت دوربین قادر است بلافاصله مفقود شدن شی ء را تشخیص بدهد.

تشخیص خطای فوکوس: در حالتی که فوکوس دوربین مدار بسته به درستی تنظیم نشده باشد یا در حین فعالیت به مشکل برخورد کند دوربین آن را تشخیص می دهد.

تشخیص تغییر زاویه دید: اگر تحت هر شرایطی به صورت عمدی یا غیر عمد زاویه دید دوربین تغییر کند، دوربین مداربسته آن را تشخیص می دهد. 

تشخیص صدا: به عنوان مثال در قسمت موتورخانه سر و صداهای دستگاه ها تا حد معمول بیانگرعملکرد پایدار سیستم هستند. اگر دستگاه ها دچار مشکل شوند و صداها به طور غیر معمول بالا و یا پایین بیاید که نشانه ی وجود مشکل در عملکرد سیستم است توسط دوربین مدار بسته شناسایی می شود و بلافاصله به کاربران امنیتی هشداری ارسال میکند که می تواند از ضرر و زیان های ناشی از خرابی دستگاه به مدت طولانی جلوگیری کند.

تعقیب اتوماتیک سوژه: دوربین مداربسته اسپیددام که قابلیت چرخش دارند ویژگی هوشمندی وجود دارد که علاوه بر تشخیص عبور غیر مجاز فرد از خط یا ورود به منطقه غیرمجاز، قادر است به طور اتوماتیک آن فرد را دنبال کند. 

شمارش افراد: ویژگی شمارش افراد که به طور کامل در مورد آن صحبت کردیم، قادر است با نصب در بالای درب های ورود و خروج ساختمان تعداد افرادی که وارد یا خارج شده اند را شمارش کند و به صورت آمارهای روزانه و غیره ارائه کند.

  • ویژگی Extreme Temperature یا پایداری کارکرد دوربین مداربسته در شرایط آب و هوایی

پایداری کارکرد دوربین مداربسته در دماهای مختلف

قابلیت کارکرد کاملا بی نقص در محیطی با دمای 70+ درجه سانتیگراد و یا 40- درجه سانتیگراد را دارند. این قابلیت باعث تطبیق پذیری دوربین مدار بسته با شرایط آب و هوایی گوناگون میشود. به طور مثال در مناطق جنوبی کشور که دمای هوای بالایی دارند و همچنین مناطق سردسیر که هوا سرد و بارش برف و باران بیشتری دارند می توانید اطمینان داشته باشید که سیستم مداربسته کاملا بدون نقص به عملکرد خود ادامه می دهد.

Extreme-Temprature
  • ویژگی استاندارد IP67 یا دوربین مداربسته ضدآب

با استاندارد IP67 دارای بالاترین درجه مقاومت در برابر نفوذ آب و ورود گرد و غبار به داخل دوربین می باشد.  قابلیت IP67 این امکان را فراهم می کند که دوربین مدار بسته بدون مشکل در عمق یک متری آب به مدت یک ساعت به کار خود ادامه دهد.

  • تکنولوژی Wide Voltage Range یا پایداری عملکرد دوربین مداربسته در نوسان ولتاژ

نوسانات برق و ولتاژ یکی از نگرانی های کاربران سیستم های نظارت تصویری در پروژه های بزرگ می باشد. اطمینان از عملکرد دوربین مداربسته در زمان نوسانات ولتاژی یکی از پارامترهای مهم در انتخاب دوربین مدار بسته می باشد. اکثر تولید کنندگان، دامنه نوسانات ولتاژ کاری دستگاههای خود را 10% بالاتر یا پایین تر از حد معمول ولتاژ در نظر می گیرند. بدین معنی که دستگاه تنها در محدوده کاری تعریف شده قادر به عملکرد صحیح هستند و اگر ولتاژ کمتر یا بیشتر از آن شود کارکرد سیستم دچار مشکل می شود وممکن است آسیب های جبران ناپذیری را از خود بر جای بگذارد.

  • ویژگی Onvif

پشتیبانی از قابلیت Onvif از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا بدون پشتیبانی از آنویف قابلیت اضافه کردن دوربین مداربسته برندهای مختلف به یکدیگر وجود ندارد.

  • ویژگی WDR 

ویژگی WDR مخفف Wide Dynamic Range یا همان دامنه دینامیکی وسیع یکی از ویزگی های مهم سیستم نظارت تصویری برای شرایط محیطی هست که تضاد نوری بالایی در آن جا وجود دارد و باعث سیاه شدن تصویر می شود. این ویژگی به طور کلی به دو دسته دیجیتال و اپتیکال تقسیم می شود.

WDR وضوح و کیفیت بالای تصویر شما در زمانی که تضاد نوری بالا (برای مثال نور زیاد ورودی پارکینگ) در محیط وجود دارد را تضمین می کند و از سیاه شدن تصویر جلوگیری می نماید. کیفیت تصویری که دوربین در این شرایط ارائه می کند به میزان قدرت و محدوه دینامیکی آن بستگی دارد. محدوده دینامیکی مناسب برای یک دوربین در شرایط  نوری نرمال بازه بین 70دسی بل تا 80دسی بل می باشد ولی در شرایط نوری نامناسب برای داشتن تصویری با کیفیت و وضوح بالا به دوربینی با محدوده دینامیکی 120 نیاز دسی بل‌ می باشد.

  • ویژگی FPS

نرخ فریم یا Frame per second که به اختصار FPS نوشته می شود، بیانگر تعداد فریم های یک تصویر در یک ثانیه است. زمانیکه تصاویر ثابت پشت سر یکدیگر به نمایش گذاشته می شوند، کاربر تصویر متحرکی را مشاهده میکند. هرچه تعداد تصاویر ثابتی که یک تصویر متحرک را می سازند بیشتر باشد کاربر تصویر واضح تر و با جزئیات بیشتری از حرکات را مشاهده می کند.

  • ویژگی VCA Search یا جستجوی هوشمند تصاویر NVR

جستجوی هوشمند یا VCA Search یک قابلیت نرم افزاری در NVR  می باشد که ابزاری عالی برای بررسی ویدئوهای ضبط شده سیستم نظارت تصویری می باشد.

این قابلیت به شما این امکان را می دهد که در صورت استفاده از دوربین مداربسته هوشمند و تنظیمات ضبط تصاویر بر اساس پارامترهای هوشمند دوربین (نظیر تشخیص عبور از خط، تشخیص ورود به ناحیه غیرمجاز و …) به سرعت به ویدئوی مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید و دیگر نیازی به مشاهده ی تمامی ویدئوها برای مدت طولانی وجود ندارد که به طرز چشمگیری موجب صرفه جویی در زمان می شود.

  • ویژگی فشرده سازی تصاویر Ultra265

تکنولوژی فشرده سازی تصاویر دوربین مداربسته Ultra265 را به عنوان بهترین راهکار فشرده سازی در صنعت سیستم نظارت تصویری جهان معرفی کرده است که بدون افت کیفیت قادر است حجم ذخیره سازی و پهنای باند را تا 95% کاهش داده و موجب صرفه جویی 80 درصدی در هزینه های نهایی می گردد. تکنولوژی فشرده سازی Ultra265 بر خلاف سایر تکنولوژی سایر شرکتها، کیفیت تصویر را کاهش نداده و از تکنولوژی IRP (درک هوشمند مناطق) استفاده می کند.