ویژگی دوربین‌های مناسب عکاسی در سفر

ویژگی دوربین‌های مناسب عکاسی در سفر

بهترین دوربین‌های مناسب عکاسی در سفر دارای ویژگی‌های مشترکی هستند. همه آن‌ها باید به راحتی حمل شوند، چندکاره بوده و کیفیت تصویر بالایی داشته باشند. اندازه دوربین‌های عکاسی و استفاده آسان از آن‌ها از مهم‌ترین ویژگی‌های یک دوربین عکاسی مناسب سفر است که باید پیش از خرید به آن‌ها توجه کرد. برای انتخاب و خرید یک دوربین عکاسی مناسب سفر باید به ویژگی‌های زیر دقت کنید:

۱. کیفیت تصویر

کیفیت تصویر در ثبت خاطرات شما در طول زمان بسیار موثر است. اگر قصد دارید تا دوربینی برای سفر تهیه کنید، حتما دوربینی بخرید که کیفیت تصویر عالی داشته باشد تا از ثبت تصاویر باکیفیت و ماندگار اطمینان حاصل کنید. به خصوص که با گسترش شبکه‌های اجتماعی، انتشار تصاویر و ویدیو‌های باکیفیت افزایش پیدا کرده و همه ما به دنبال ثبت تصاویری چشم‌نواز، باکیفیت و عالی هستیم. دوربین‌های بدون آیینه، DSLR و کامپکت‌های حرفه‌ای می‌توانند انتخاب مناسبی باشند. این دوربین‌ها از دوربین‌های نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای هستند که تصاویر را با کیفیت عالی برای شما ثبت می‌کنند.

کیفیت تصاویر را معمولا با مگاپیکسل دوربین می‌سنجد و می‌گویند که هرچقدر عدد مگاپیکسل بالاتر باشد، تصویر هم باکیفیت‌تر خواهد بود. البته باید گفت که این گفته درست نیست و فقط نوعی تبلیغات است. مگاپیکسل فقط روی بزرگ‌نمایی و برش تصاویر بدون افت کیفیت تاثیرگذار است. عوامل دیگری همچون قطع سنسور در کیفیت تصاویر اهمیت بیشتری دارند. برای مثال مگاپیکسل ۱۶ با سنسور فول فریم بسیار متفاوت‌تر از همین مقدار مگاپیکسل روی سنسور هاف فریم است. هرچقدر قطع سنسور بزرگ‌تر باشد، فشردگی پیکسل‌ها کمتر بوده و درنتیجه تصاویر باکیفیت‌تر خواهند بود.

به همین دلیل نمی‌توان به‌طور قطع گفت که چه مقدار مگاپیکسل برای شما مناسب خواهد بود. به‌طورکلی شما باید به دنبال آن باشید که وقتی عکسی را «برش» می‌دهید، همچنان عکس باکیفیتی داشته باشید. در چنین حالتی است که به پیکسل‌های بیشتری نیاز دارید. البته در این حالت زوم اپتیکال بهتر از زوم دیجیتال است،‌چرا که برخلاف زوم دیجیتال می‌تواند همان مقدار پیکسل را ثبت کند. درحالی‌که زوم دیجیتال چون به صورت دیجیتالی عکس را بزرگ می‌کند باعث کاهش پیکسل‌ها و درنیتجه افت کیفیت تصویر می‌شود.

۲. دامنه بزرگ‌نمایی (زوم)

هرچقدر دوربین شما دامنه بزرگ‌نمایی بیشتری داشته باشد، امکان ثبت تصاویر لنداسکیپ و پرتره برای شما در طول سفر راحت‌تر خواهد بود. می‌توانید در مکان‌های شلوغ با استفاده از دامنه بزرگ‌نمایی بدون تغییر لنز عکاسی لنداسکیپ یا پرتره انجام دهید. دوربینی را انتخاب کنید که اگر لنز ثابتی دارد، فاصله‌های کانونی متنوعی را شامل شود و دامنه بزرگنمایی مناسبی داشته باشد.

بااین‌حال اگر به دنبال دوربینی هستید که بتوانید لنز آن را تغییر دهید، خرید لنز واید و تله را فراموش نکنید. از لنزهای تله برای عکاسی پرتره و از لنزهای واید برای عکاسی از مکان‌های بکر طبیعت استفاده کنید. البته نوع لنز و انتخاب فاصله کانونی متناسب با سبک عکاسی شما در سفر خواهد بود.

۳. اندازه و وزن

معمولا در سفر وسیله‌های بسیاری را با خود به همراه می‌بریم. به همین دلیل بهتر است که از برداشتن وسایلی که وزن بسیاری دارند و به راحتی در کوله یا چمدان جا نمی‌شوند، پرهیز کنیم. دوربین عکاسی هم یکی از همین وسایل است که باید به اندازه و وزن آن دقت کنیم. اگر دوربین بیش از حد سنگین یا اندازه بزرگی داشته باشد که نتوانیم به راحتی آن را جابه‌جا کنیم، برای سفر مناسب نخواهد بود. یک دوربین مناسب سفر باید به راحتی حمل شود و وزن متعادلی داشته باشد تا بتوانیم از آن در هر مکان و شرایطی در سفر استفاده کنیم.

به این فکر کنید که در سفر ممکن است به مناطقی بروید که پیاده‌روی طولانی دارند، آن وقت چطور می‌خواهید یک دوربین سنگین و بزرگ را بدون آن که خسته شوید با خود حمل کنید؟ برای انتخاب دوربین به شما پیشنهاد می‌کنیم که دوربینی را انتخاب کنید که زیاد سنگین و بزرگ نباشد و به راحتی در کوله پشتی یا کیف شما جای بگیرد. توجه داشته باشید که دوربین‌های بدون آیینه سبک‌تر از دوربین‌های با آیینه هستند.

۴.استفاده آسان

استفاده آسان از دوربین‌های عکاسی و سادگی کارکرد آن‌ها یکی از ویژگی‌هایی است که هنگام خرید باید به آن دقت کنید. اگر شما عکاس حرفه‌ای نیستید، انتخاب دوربینی که حالت عکاسی خودکار دارد و به راحتی می‌توان تنظیمات آن را دستکاری کرد، برای شما بهتر است.

دوربین‌های نیمه حرفه‌ای معمولا حالت‌های خودکار متنوعی مثل عکاسی شب، عکاسی پرتره، عکاسی از منظره و عکاسی متحرک دارند که شما به راحتی می‌توانید متناسب با موضوع عکاسی خود یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و عکس‌های فوق‌العاده‌ای ثبت کنید. بنابراین یک دوربین خوب و حرفه‌ای اما آسان بخرید. توجه داشته باشد که بعضی دوربین‌های حرفه‌ای فاقد حالت خودکار هستند، پس حتما پیش از خرید از امکانات خودکار آن اطمینان حاصل کنید.

۵. قیمت

بدون شک قیمت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و معیار برای انتخاب و خرید دوربین عکاسی مناسب سفر است. این ویژگی کاملا شخصی بوده و شما متناسب با بودجه خود باید تصمیم بگیرید که تا چه میزان می‌خواهید برای خرید دوربین هزینه کنید. در حال حاضر در بازار انواع دوربین‌های نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای متنوعی با قیمت‌های مختلفی وجود دارد.

دوربین عکاسی هرچقدر حرفه‌ای‌تر باشد، قیمت آن هم بیشتر خواهد بود. البته یک دوربین تمام حرفه‌ای برای عکاسان حرفه‌ای هم مناسب است. اما برای یک دوربین ساده و مناسب عکاسی در سفر برای ثبت خاطرات خود،‌ می‌توانید دوربین‌های ارزان‌تری هم پیدا کنید.

۶. تنظیمات دستی

عکاسان حرفه‌ای در دوربین‌ها به دنبال قابلیت تنظیمات دستی یا Manual Setting هستند. اگر یک عکاس حرفه‌ای هستید و شغل شما عکاسی در سفر است، حتما به این ویژگی دقت کنید. این ویژگی به شما کنترل کامل برای تنظیمات دوربین می‌دهد و می‌توانید متناسب با نیاز خود تنظیمات دوربین را تغییر دهید. البته اگر به صورت حرفه‌ای عکاسی نمی‌کنید، این ویژگی را به شما توصیه نمی‌کنیم.

۷.دیافراگم

دیافراگم همان قدرت روشنایی لنز شما است. هرچقدر عدد دیافراگم کوچک‌تر بوده یا به اصطلاح گشودگی دیافراگم بیشتر باشد، می‌توانید در شرایط نوری کم بهتر عکاسی کرده و بوکه‌های زیباتری در تصویر داشته باشید. دیافراگم‌های ۴/۱،‌ ۸/۲ و ۴ می‌توانند قدرت روشنایی مناسبی را برای شما فراهم کنند. هرچقدر دیافراگم بازتر باشد،‌ عمق میدان تصویر هم کمتر شده و درنتیجه پس‌زمینه‌های محوتری خواهید داشت.

البته برای عکاسی طبیعت و منظره توصیه می‌شود که از دیافراگم‌های بسته مانند ۱۶، ۲۲ و ۳۲ استفاده کنید تا عمق میدان بیشتری داشته باشید و بتوانید تمامی اجزای منظره را با وضوح بالا ثبت کنید. به‌طورکلی دیافراگم باز برای عکاسی پرتره در سفر و دیافراگم بسته برای عکاسی منظره و طبیعت در سفر توصیه می شود.

۸. فیلم‌برداری

بعضی از دوربین‌های عکاسی قابلیت فیلم‌برداری هم دارند. اگر تمایل دارید که در سفر خود از خاطراتتان فیلم هم ضبط کنید، پیش از خرید دوربین به قابلیت فیلم‌برداری آن توجه کنید. قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت HD 1080p و 4K می‌تواند برای شما فیلم‌هایی عالی ثبت کند. البته دوربین‌هایی که قابلیت 4K دارند، گران بوده و برای عکاسان حرفه‌ای مناسب هستند.

۹. وای‌فای یا بلوتوث

بعضی از دوربین‌ها قابلیت وای‌فای یا بلوتوث دارند. شما با کمک این قابلیت‌ها می‌توانید تصاویر دوربین عکاسی را بدون استفاده از کامپیوتر به گوشی خود ارسال کنید. اگر می‌خواهید که به عکس‌های سفرتان در لحظه دسترسی داشته باشید تا بتوانید به سرعت آن‌ها را به اشتراک بگذارید، یک دوربین عکاسی مناسب سفر با قابلیت وای‌فای یا بلوتوث را انتخاب کنید. به این ترتیب دیگر برای جابه‌جایی عکس‌ها از کارت حافظه دوربین، نیازی به بردن لپ‌تاپ در سفر همراه خود نخواهید داشت.

۱۰. ضد آب

قابلیت ضد آب بودن یا ضد گرد و غبار بودن در بعضی دوربین‌های عکاسی، آن‌ها را به دوربین‌هایی مناسب برای طبیعت‌گردی تبدیل می‌کند. پس اگر طبیعت‌گرد هستید و در طبیعت سفر می‌کنید،‌ دوربینی که نسبت به خاک و رطوبت مقاوم باشد، می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. با چنین دوربینی در هر شرایطی در طبیعت می‌توانید عکاسی کنید.

البته اگر دوربینی که خریداری می‌کنید قابلیت ضد آب ندارد، می‌توانید از کاور باران برای دوربین خود استفاده کنید. کاور باران می‌تواند دوربین را در برابر آب محافظت کند. البته ممکن است که کار کردن با دوربین در این حالت کمی مشکل برایتان ایجاد کند. برای انواع دوربین کاورهای ژله‌ای هم وجود دارد. این کاورها می‌توانند دوربین را در مقابل گرد و غبار محافظت کنند، البته ما استفاده از آن‌ها را توصیه نمی‌کنیم چون می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد بدنه شده و درنتیجه به دوربین آسیب برساند.

۱۱. عکس خام (RAW)

قابلیت ثبت تصاویر خام یا پردازش نشده که به آن‌ها  RAW گفته می‌شود، برای عکاسان حرفه‌ای بسیار اهمیت دارد. عکاسان حرفه‌ای با این قابلیت می‌توانند تصاویر خود را به صورت خام ثبت و سپس به صورت حرفه‌ای با نرم‌افزارهایی چون فتوشاپ یا لایت‌روم ویرایش کنند. بااین‌حال اگر به صورت حرفه‌ای عکاسی نمی‌کنید، فرمت عکس JPG برایتان مناسب خواهد بود.

۱۲. لرزش‌گیر

بعضی دوربین‌ها و لنز‌ها دارای لرزش‌گیر (OIS) هستند. لرزش‌گیر به شما کمک می‌کند تا لرزش دست خود را در سرعت‌های شاتر پایین و در زمان‌های نوردهی طولانی کنترل کنید. بعضی دوربین‌های حرفه‌ای هم لرزش‌گیر سنسور داخلی دارند که می‌تواند مانع از ماتی تصاویر شود. به‌طورکلی لرزش‌گیر به شما کمک می‌کند تا تصاویری شفاف و بدون تکان دست ثبت کنید.