مشتری، آب حیات هر داد و ستد است

مشتری، آب حیات هر داد و ستد است

ده نکته ی کلیدی درباره ی مدیریت ارتباط با مشتری:

  1. از آنجائی که موضوع ، «مدیریت ارتباط با مشتری» می باشد، و نیز برای برقراری ارتباط بهترو مؤثر با مشتری، شناخت فرایند رفتار مشتری همچنین فرایند تصمیم‌گیری مشتری و نیز عوامل تأثیر گذار در آن و شناسائی فرصتها و تهدیدات و مشخص کردن  ضعفها و قوت‌های داخلی در قبال رفتار مشتری ضروری است ، لذا جهت مدیریت ارتباط با مشتری شناخت رفتار مشتری ضروری است .  
  2.  ما باید مشتری را خشنود کنیم (Delighted).
  3. مدیـریت ارتبـاط بـا مشتـری ، نوعی استراتژی سازمانی جهت ایجاد، حفظ و توسعـه ارتباطات بلنـد مدت و سـودآور بـا مشتـریـان است بـه گـونه ای کـه فعالیت های سازمان حـول محور تامین نیاز و رضایت مشتریان متمرکز و یکپارچه گردد. 
  4. هدف نهایی در مشتری مداری، بلند مدت باید باشد.
  5. مشتریان ما همه افراد، سازمان ها و صنایعی هستند که به کالا یا خدمات ما نیاز دارند و توان پرداخت نیز دارند و وظیفه ما ایجاد ارتباط و انگیزه در آنان است به طوری که با ما و محصول ما آشنا شده و ما را نسبت به رقبا ترجیح داده و محصول ما را خریداری نمایند.
  6. مواردی که مشتریان از ما می­خواهند:

کیفیت. طراحی جدید. نوآوری.حق انتخاب.راحتی، امنیت ، اعتماد، خدمات و . . .

  • سازمان های مشتری گرا باید:

به تمام فعالیتها و خروجی های خود از دید مشتری می نگرد.

– تمام فعالیت ها را درجهت بالا بردن رضایت مشتری  سامان دهی می کند.

– فلسفه مشتری گرایی باید در عمل، چه در بیرون و چه در درون سازمان پیاده شود.

  • شرکت مشتری گرا، شرکتی است که در طراحی  خط مشی های خود بیشترین توجه را به مشتری دارد و در اندیشه کسب رضایت و خوشحالی و وفاداری مشتری است. تحرکات رقبا گرچه مهم هستند ولی نقش تعیین کننده ای در تصمیم گیری ها ندارند.
  • افزایش سهم بازار از طریق نیل به رضایت مشتریان از محصول بدست می­آید.
  • مشتری تنها متغیری است که در مرکز کلیه فرایند های ارتباط با مشتری قرارردارد.

نویسنده: حسن سلیمانی، مدرس جهاددانشگاهی استان قزوین