لزوم حفظ ارتباط با مشتری در شرایط بحران (کووید-19)

لزوم حفظ ارتباط با مشتری در شرایط بحران (کووید-19)

در یکی دو هفته همه چیز تغییر کرد. این همان چالشی است که با موج جدید ویروس کرونا ایجاد شده است.کووید-19 به رشد خود ادامه می دهد، دنیاگیری به سرعت انجام و در روند کسب و کارها اختلال ایجاد شده است.همه گیری کووید-19 کسب و کارها را مجبور به حفظ و ایجاد ارتباط با مشتریان کرده است. کسب و کارها اکنون با تنش میان فروش محصولات در شرایط بسیار دشوار اقتصادی و توجه به تهدیدات جانی و معیشتی که اولویت ها و توجهات  مصرف را تغییر داده است، روبرو هستند.

ویروس کرونا بسیاری از شرکت های بزرگ و قدیمی را به معنای واقعی کلمه یک شبه دگرگون کرده است. در این شرایط با توجه به فاصله گیری اجتماعی که باعث کاهش یا حذف تعاملات فردی شده است ،مشاغل به منظور تقویت روابط با مشتریان چه می توانند بکنند؟

  • رسالت اجتماعی شرکت را به وجود آورید.

بسیاری از شرکت ها و سازمان ها در برنامه  های بازاریابی و چشم اندازهای خویش دست به تدوین و اجرای رسالت های اجتماعی در راستای تقویت تصویر ذهنی مشتری زده اند.

در زمان همه گیری ویروس کووید-19 باید بگذارید مشتریان بدانند که شرکت شما شرایط اجتماعی وخیم را درک می کنند و در طول این زمان سخت بیش از سود آوری به مراقبت از آنها اهمیت می دهید. این زمان بهترین فرصت برای شرکت هایی می باشد که رسالت اجتماعی مشخصی در چارچوب برنامه های شرکت تعیین ننموده اند. با مشتریانی که به کووید-19 مبتلا شده اند احساس هم دردی کنید. گام هایی را که جهت کمک به آن ها ،کارکنان و یا کارمندان برداشته اید را تشریح کنید. وبسایت و رسانه های اجتماعی شرکت را مطابق با شرایط به روز نمائید.

به طور مثال: در بسیاری از کشورهای دنیا و هم چنین در ایران بسیاری از نهادهای مالی در حال بخشیدن و یا تعویق انداختن اقساط آتی خود هستند.این کار یکی از بهترین راه ها برای ارتقاء اعتمائ و حسن نیت است.در بسیاری از شرکت ها از مشتریان خواسته شد تا با خودکار تبلیغاتی شرکت و یا سازمان که با آن معاملاتشان را انجام داده اند نزد خود نگه دارند. این روش نیز یکی از راه هایی که هم جزء احتیاط های لازم برای ابتلا به ویروس کووید-19 است و هک عنصر تبلیغی بسیار مفیدی است.

  • آموزش به مشتریان در مورد چگونگی تعامل با شرکت.

به مشتریان در مورد همه تغییرات مربوط به عملکردتان از جمله ساعات کاری جدید، کاهش تعداد کارکنان،نحوه استفاده از وبسایت،در دسترس بودن خدمات،گزینه های سفارش و … اطلاع دهید. هر چند می توانید برای توجیه لزوم این تغییرات به مقررات اضطراری دولتی اشاره نمائید.

به طور مثال: برخی از شرکت ها با توجه به شرایط ، مشتریان را به استفاده از وبسایت و خرید آنلاین تشویق کردند و در خصوص نحوه سفارش،تحویل کالا، سیاست های بازگشت کالا ،خدمات پس از فروش و نیز پاسخگویی آنلاین و تلفنی آموزش داده و تاکید نموده اند.

  • به مشتریان در خصوص ادامه دار بودن ارزش های شرکت اطمینان دهید.

توضیح دهید که چگونه با وجود دگرگونی های بسیار در عملکردتان ،همچنان به ارائه ارزشی که مشتریان می شناسند و عشق می ورزند ادامه می دهید.

به طور مثال: بسیاری از مجموعه های آموزشی در دنیا از تبدیل دوره های خود به جلسات تعاملی آنلاین و یا از راه دور آفلاین خبر دادند. توضیح دادن در خصوص کیفیت آموزش ها ،استفاده از اساتید همیشگی و مورد اعتماد کاربران، نرم افزارهای به روز و … از جمله مواردی است که باید در این خصوص به آن اشاره کرد. به طور کلی باید به مشتریان خود بگوئید چگونه به طرق جدید به آن ها خدمت رسانی می کنید.

به طور کلی می توان نتیجه گرفت: شرکت هایی که این اقدامات را اتخاذ می نمایند و مشتریان خود را در جریان می گذارند امید را برای آنان به ارمغان می آورند،زیرا مشتریان خواهند دید که که چه طور شرکت ها برای بهبود زندگی آن ها در حال توسعه راه های جدید هستند.انجام این کارها مزیت افزوده ای را برای انسانی کردن یک شرکت به همراه دارد.با نگرش صحیح مشتری مداری و آگاهی از آنچه مردم در شرایط کنونی نیاز دارند شرکت ها می توانند از دل بحران ها روابط قدرتمند تری با مشتریان پدید آورند.