بهره وری مسیر است نه مقصد، بهره وری مسابقه ایست بی پایان

بهره وری مسیر است نه مقصد، بهره وری مسابقه ایست بی پایان

چکیده مطالب درسی خود را می توانم در ده نکته اشاره کنم:

  1. در بهره وری در پی آن نیستیم که مصرف را پایین بیاوریم یا ساعت کار را کاهش دهیم، بلکه می خواهیم با همان امکانات ثابت، بهره را چند برابر افزایش دهیم.
  2. امروزه در جهان اگر شرکتی رشد نکند از بین می رود و یا اگر از بهره وری بالایی برخورد نباشد رشد نمی­کند.
  3. انسانها باارزش ترین منابع طبیعی جامعه هستند. رشد و توسعه و آموزش نیروی انسانی در زمینه مهارتها و طرز تفکرآنان، عوامل انگیزشی، تفریح بهتر و اوقات فراغت، از جمله عواملی هستند که برکیفیت نیروی انسانی و سلامت آنان افزوده و به افزایش بهره وری و تداوم آن کمک می کند. در این راستا مدیران سازمان و سایر نیروهای انسانی بایستی ویژگیهایی داشته که با تقویت آنها همگام با اهداف سازمان در جهت افزایش بهره وری گام برداشت.
  4. پیامدهای بهره وری را می توانیم:

الف) بر قیمت تمام شده کالا(بهره وری بالا در یک موسسه با توجه به انجام درست هزینه های نیروی انسانی و استفاده بهینه منابع فیزیکی، سبب کاهش هزینه تولید و در نتیجه سود بالاتری را ایجاد می کند).

ب) تاثیر بهره وری بر رقابت( اصولاً رقابت‌پذیری ریشه در بهره‌وری دارد. بهترین معیار برای اندازه‌گیری رقابت‌پذیری در هر فرآیند تولیدی، بهره‌وری است. اگر بنگاهی دارای بهره‌وری بالا باشد خود به‌خود سوددهی و میزان صادرات آن زیاد خواهد شد).

  • فرهنگ سازمانی، فرهنگ ملی و فرهنگ جهانی را به خوبی  بشناسید و برای رسیدن به توسعه فرهنگی با دانایی عمل  کنید .
  • 6)       به تمام زوایای کار و محیط پیرامون خود نگاه سیستمی و شبکه ای داشته باشید .
  • 7)       به نیازهای انسانی کارکنان توجه کنید و به ارزش های والای انسانی ارج نهید.
  • 8)       کارکنان را به کاربرد گوناگون دانش تشویق کنید .
  • 9)       به هم افزایی در فکر و عمل اعتقاد قلبی داشته باشید .
  • و در نهایت، بهره وری سبز را به عنوان یک هدف که دارای آثار گوناگون در توسعه پایدار است را با مفاهیم محیط زیست و حفظ منابع طبیعی در امور فنی، اقتصادی و استراتژیک بهره وری، پیوند دهید. که تلفیق بهره وری با حفظ محیط زیست منجر به مفهوم فراگیر بودن بهره وری سبز می گردد.

نویسنده: حسن سلیمانی، مدرس جهاددانشگاهی استان قزوین