نحوه کار با رزین و قالب

نحوه کار با رزین و قالب

رزین های اپوکسی معمولا به صورت غلیظ هستند و برای مخلوط شدن با هاردنر (ماده سخت کننده رزین) نیاز به گرما دارند. که این گرم کردن جزئی از مراحل مخصوص حباب گیری رزین به حساب می‌آید. در زمان مخلوط کردن رزین و هاردنر اغلب حباب هایی در درون مایه به وجود می آید که فرآیند گرما دادن و همچنین رقیق شدن رزین شدت آن را کم می کند.


هاردنر و رزین به میزان مشخصی بعد از گرما دادن با یکدیگر ترکیب می شوند و بعد از این مرحله لازم است که این ترکیب برای مدتی کاملا بدون هیچ حرکتی بماند که اصطلاحاً این فرآیند را استراحت دادن ماده می نامند. مدت زمان استراحت دادن نیز همانند فرآیند گرما دادن در بحث حباب گیری رزین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در نقاشی ساختمان نیز از این ماده پر کاربرد استفاده می شود.

پخت رزین

بعد از مرحله استراحت رزین که معمولاً در داخل قالبی از قبل تعیین شده ریخته می شود، باید مراحل پخت طی شود. لازم است بدانید که رزین به صورت یکباره خشک نمی شود بلکه به صورت آرام شروع به ژله شدن و همچنین سفت شدن می کند. بعضی از رزین ها بعد از گذشت ۲۴ ساعت و در دمای معمولی خشک می‌شوند اما مراحل پخت علمی و همچنین درونی رزین احتمال دارد که تا یک ماه طول بکشد.

جهت تشخیص این مراحل می توانید توسط یه خلال دندان بعد از ریختن رزین در قالب، در زمان های مختلف خلال را در رزین فرو کرده تا زمان ژله ای شدن رزین را تخمین بزنید. این اقدام به شما کمک خواهد کرد که مدت زمان خشک شدن رزین را در زمان های مختلف اندازه بگیرید تا زمان نهایی خشک شدن رزین مشخص شود. در مطلب قبلی در مورد اپوکسی صحبت کردیم و با کاربرد های این ماده ارزشمند آشنا شدیم در این مطلب قصد داریم تا با نحوه کار با اپوکسی توضیحاتی را ارائه دهیم.

از رزین های اپوکسی و پلی استر بیشتر در کارهای هنری استفاده می شود. در ساخت زیورآلات هنری بیشتر از رزین اپوکسی استفاده می شود. با توجه به دو ماده تشکیل دهنده رزین اپوکسی که هاردنر و رزین می باشد و باید به نسبت مشخص و دقیقی آنها را با هم ترکیب کرد می توان از آن در پروژه های خانگی استفاده کرد. گرچه رزین اپوکسی نسبت به سایر رزین ها سمی و خطرناک نیست ولی باید در هنگام کار با اپوکسی نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت کنید.

رنگ های مورد نیاز در هنگام کار با اپوکسی

رنگ های مورد استفاده در این فرآیند به سه دسته پودری، خمیری و مایع تقسیم بندی می شود که این رنگ ها باید در زمان مخلوط شدن هاردنر و رزین و زمانیکه هنوز مایع هستند، به مخلوط مورد نظر اضافه شوند. در هنگام استفاده از رنگ برای اپوکسی باید از رنگ هایی استفاده کنید که با اپوکسی سازگاری داشته باشند، تا مشکلی بوجود نیاید از جمله مشکلاتی که در زمان استفاده از رنگ نا مناسب برای اپوکسی استفاده می شود، عبارتند از:

  1. چسبناک ماندن و خشک نشدن کار نهایی
  2. ایجاد ترک هایی در سطح کار
  3. احتمال بوجود آمدن سوراخ های کوچکی در سطح کار به دلیل فرار حلال رنگ
  4. امکان دارد رنگ دلخواه شما بوجود نیاید چرا که رنگ در رزین باز نشده است.
  5. ممکن است رنگ در رزین گلوله گلوله شود.
  6. و…

طرز استفاده از قالب های مختلف برای اپوکسی

برای قالب گیری رزین باید از قالب های متنوعی استفاده شود. این قالب ها می توانند سیلیکونی، لاتکسی، پلاستیکی و خانگی باشند که طرز استفاده از آنها را در ادامه توضیح خواهیم داد.

طرز استفاده از قالب سیلیکونی برای اپوکسی

بهتر است بدانید قالب های سیلیکونی از قابلیت انعطاف پذیری برخوردارند که این قابلیت برای مواقعیکه که بخواهید اشکال سه بعدی داشته باشید، بسیار مناسب می باشد. با استفاده از این قالب می توانید انواع آویز های قلبی، النگو و… را قالب گیری نمایید. جالب است بدانید که شما می توانید هر شئی را با استفاده از قالب های سیلیکونی قالب گیری کنید و قالب آن را خودتان بسازید.

قالب لاتکسی برای اپوکسی

این قالب ها انعطاف پذیری بالایی دارند. برای سفت شدن رزین در این نوع قالب ها باید از هاردنر بیشتری استفاده شود، برای مطمئن شدن از میزان هاردنر باید قبل از قالب گیری تست گردد. دقت داشته باشید که اگر لاتکس را در برابر روغن قرار دهید، منجرب به فاسد شدن آن می شود که توصیه می شود برای جدا کردن به جای روغن از مایع ظرفشویی استفاده کنید.

قالب های پلاستیکی و خانگی

قالب های پلاستیکی بسیار قابل دسترس هستند، شما می توانید از قالب های پلاستیکی مخصوص شکلات ها و یا ظروف پلاستیکی یکبار مصرف استفاده کنید. در مورد قالب های خانگی هم می توانید از جعبه شکلات یا جا یخی استفاده کنید. بطری ها، اسباب بازی ها، ظروف شکسته و لب پریده و… می تواند به عنوان قالب های خانگی در دسترس مورد استفاده قرار بگیرد.

برای اینکه رزین به قالب نچسبد، از روان کننده استفاده می شود که با توجه به نوع قالبی که استفاده می کنید، میزان استفاده از روان کننده مشخص می شود، مثلا اگر از قالب های سیلیکونی استفاده می کنید به دلیل خاصیت نرم و انعطاف پذیری که این نوع قالب ها دارند، نیازی به استفاده از روان کننده ندارید. اما زمانیکه از قالب های دیگر استفاده می کنید نیاز است تا از روان کننده استفاده کنید.

اسپری های روغن آشپزی برای این کار مناسب می باشند، برای این کار ابتدا بوسیله اسپری سطح داخل کار را آغشته به روغن کنید و بعد آن را خشک کنید و یا اگر از قالب های لاتکس استفاده می کنید داخل سطح کار را آغشته به مایع ظرفشویی کنید و سپس صبر کنید تا خشک شود تا سطح کار فقط چرب باشد و هیچ روغن یا مایع اضافی در داخل سطح کار باقی نماند، سپس رزین را در داخل قالب بریزید.