چاپ باتیک روی پارچه

چاپ باتیک روی پارچه

ابزار و مصالح چاپ روی پارچه : انواع متریال بعنوان بوم ، انواع رنگ ( روغن ، اکرولیک ، گواش ، رنگ پوستر ، آبرنگ ، رنگ پارچه و … ) . صفحات طلق ( جلد ) یا فیلم رادیولوژی ، کاتر ، یک صفحه شیشه ای ، انواع اسفنج ، قلم مو ، کاردک نقاشی ، رولر ( قلتک ابری یا مودار ) پالت رنگ و …

چاپ دستی رشته شاخص برای هنرمندان رشته های گرافیک ، نقاشی ، دکوراسیون داخلی ، طراحی صحنه ، طراحی لباس و … می باشد.

چاپ باتیک روی پارچه :

چاپ باتیک یا طراحی بر روی پارچه تلفیقی از هنر و صنعت است که از گذشته های دور در بسیاری از کشور های جهان جنبه ی تزئینی داشته و با گذشت زمان نیز در بین مردم محبوب تر گشته، تا جایی که توانسته بعنوان رسانه ای خلاق و زیبا طرفداران زیادی پیدا کند. قرن هاست که این روش با استفاده از رنگ و موم زینت بخش لباس (و دیگر لوازم پارچه ای) عده کثیری از افراد است.

در جاوه اندونزی، چاپ باتیک بخشی از یک سنت باستانی به شمار می رود. بسیاری از بهترین پارچه ها با چاپ باتیک در اندونزی تولید می شود. ریشه کلمه “باتیک” از کلمه اندونزیایی “تیک” به معنی “نقطه” گرفته شده و اشاره به نقطه کوبی بر روی پارچه دارد.

چاپ باتیک چگونه انجام می شود؟

باتیک انواع گوناگونی دارد، ما در اینجا به ذکر معمول ترین نوع باتیک می پردازیم :

برای چاپ باتیک بر روی پارچه ابتدا به وسیله موم داغ طرح مورد نظر را بر روی پارچه حک می کنند. بطور معمول با استفاده از نوعی قیف فلزی بنام تیان یا فرو کردن مهر در موم یا صمغ داغ و سپس مهر زدن بر روی پارچه، طرح مورد نظر را بر روی پارچه نمایان می سازند. سپس با فرو کردن پارچه در محلول رنگ، آن را رنگ کرده و در نهایت با موم گیری پارچه، موم را از روی پارچه محو می کنند. با تکرار این روش می توان نقش و نگار های بسیار زیبا و خلاقانه ای روی پارچه بوجود آورد.